PROBLEM SOLVING / A3 / Kaizen (5 avonden)

 

Beschrijving training PROBLEM SOLVING / A3 / Kaizen

In een Lean omgeving wordt het oplossen van problemen beschouwd als dagelijkse praktijk. Van zodra er een verschil is tussen de huidige situatie en de ideale situatie wordt dit als opportuniteit beschouwd om het “probleem” op te lossen. Hierbij ligt de focus dan ook niet op het vinden van wie het probleem heeft veroorzaakt, maar wel op het vinden van de echte oorzaak met als doel een structurele oplossing vinden voor het probleem. Pas als de echte oorzaak naar boven komt, is er ruimte voor verbetering. Dan pas kan de klant beter bediend worden en de objectieven van de onderneming worden gerealiseerd.

Deze Problem Solving methode is de basis voor Kaizen want Kaizen betekent continu verbeteren. Kaizen gaat uit van het stap voor stap verbeteren van een product, dienst of handeling en is een dagelijkse aanpak voor productiviteitsverbetering beginnend vanaf de werkvloer. Het uitgangspunt van continue verbeteren is dus het detecteren van het verschil tussen de huidige situatie en de ideale situatie overal in de werkomgeving. De werknemers worden via deze techniek nauw in het proces betrokken en vinden de motivatie om concreet bij te dragen tot betere resultaten. Zo wordt continu verbeteren een bedrijfscultuur van de gehele organisatie.

Problem Solving gaat over het verbeteren van processen en handelingen en daarbij alles elimineren wat geen toegevoegde waarde levert voor de klant. Want verspilling heet muda en muda dient geëlimineerd.

Continue verbeteren zou moeten ingebakken zijn bij alle medewerkers en leidinggevenden, elk op hun eigen manier en in hun eigen context, zowel in de profit- als in de non profit sector.

Leidinggevenden in een Lean-organisatie spenderen meer dan de helft van hun tijd op de werkvloer (Gemba) en coachen continu op die manier hun medewerkers. Zij zijn de mentors die de medewerkers zelf naar oplossingen laten zoeken voor werkplaats- en procesverbetering, zowel economisch, kwalitatief als ergonomisch. De Problem Solving techniek is dan nodig om problemen op te vangen en op te lossen op het juiste niveau en door de juiste mensen van de organisatie.

In deze training / workshop leer je hoe je een structureel probleem kunt aanpakken. We belichten in de diepte het fameuze 8-stappen plan van TBP (Toyota Business Practice). Daarin verkennen we de benadering en de methoden die Toyota gebruikt inzake Problem Solving. Het 8-stappen plan is dan ook de basis van het Kaizen-denken in Lean. Kaizen is een dagelijkse activiteit met een doel dat verder gaat dan verbetering. Het is ook een proces dat, wanneer correct uitgevoerd, de werkplaats menselijker maakt: het vermindert hard werk (zowel mentaal als fysiek) en het leert mensen de verspillingen in een proces zelf te zien en weg te halen.

Via de 4 stappen van PDCA - Plan Do Check Act – analyseren we het probleem op een gestructureerde manier en zoeken er de aard en de echte oorzaak van. Daarna worden de geschikte verbetermogelijkheden of tegenmaatregelen getest om later definitief te implementeren.

De A3 analyse- en rapporteringsmethode zal ons de nodige tools bezorgen om consensus te bereiken en om de PDCA cyclus succesvol af te ronden. Het is daarom een instrument voor continu verbeteren, dit zowel in de profit- als in de non-profitsector.

Je leert de basis van het 8-stappenplan gecombineerd binnen de PDCA en de waarde van A3 uit eerste hand van een Master Trainer van Toyota Motor Europe. Hij linkt vanuit zijn functie de theorie en de praktijk als geen ander aan elkaar.

Taal van de training

Nederlands, handouts in het Engels.

Overzicht kalender

Avond 1 en 2
  • Introductie tot TBP (Toyota Business Practice): de 8 stappen methodologie zoals deze gebruikt wordt bij Toyota om problemen aan te pakken en die de basis vormen voor het A3 denken.
  • Oefening / Case study 1
Avond 3 en 4
  • Oefening / Case study 2
Avond 5
  • TBP coaching voor OJD (On The Job Development).

Voordelen training

Na deze training ben je in staat om op een efficiënte en doeltreffende manier de 8 stappen te doorlopen om een probleem gestructureerd aan te pakken in je eigen werksituatie.
Je leert problemen te beschouwen als opportuniteiten. Het aanpakken ervan wordt deel van je dagelijkse activiteit.
De medewerkers staan centraal in deze methode en zij zijn erg waardevol in het succesvol aanpakken van werkgerelateerde problemen.

Onze ervaren trainers komen allen uit het bedrijfsleven en hebben ruime LEAN praktijkervaring en werken met in-depth en real life voorbeelden en oefeningen.
Dit is ook meteen de kracht van onze trainingen. Theorie vanuit academische en praktijk ervaring en inzicht dmv case studies met een hoge moeilijkheidsgraad om de praktijk echt te kunnen toetsen.

Aanverwante trainingen

Certificaat

  • Certificaat van deelname en aanwezigheid

Doelgroep Productie

  • Productiemanagers
  • Functionele managers
  • Quality Managers
  • Supply Chain en Logistieke managers
  • Teamverantwoordelijken
  • Supervisors
  • Ingenieurs
  • Projectleiders van verbeterprojecten
  • Werknemers die zich in Lean willen verdiepen om in een verbeterteam te kunnen deelnemen
  • Iedereen die interesse heeft in analyse en verbeteringen nastreeft in operationele productie omgevingen

Doelgroep Kantoren / Service

  • Departementsverantwoordelijken
  • Office managers
  • Midden en senior management
  • Zelfstandigen
  • Vrije beroepen
  • Iedereen die zich wil verdiepen in het verbeteren van de administratieve stroom

Doelgroep Zorgsector

  • Functionele managers
  • Quality managers
  • Afdelingsverantwoordelijken
  • Midden en senior management
  • Preventieverantwoordelijken
  • Iedereen die verbeteringen wil aanbrengen ten gunste van de patiënt

Vooropleiding

Deze training kan zonder specifieke vooropleiding gevolgd worden.

Trainers voor deze training Problem Solving / A3 / Kaizen

Praktische informatie

Eerstkomende data

Momenteel is er geen open opleiding gepland.

Duurtijd

van 18u30 tot en met 21u45.

Prijs

De totale prijs bedraagt 1.385 euro exclusief BTW, inclusief alle kosten van cursussen, snack, warme en koude dranken

Korting: de tweede persoon uit hetzelfde bedrijf die zich inschrijft voor dezelfde training, krijgt een korting van 10 %. De derde en volgende personen krijgen een korting van 20 % op het inschrijvingsgeld.

Klik hier voor meer informatie over subsidies via KMO-portefeuille

Dranken en maaltijd

Koude en warme dranken zijn inbegrepen in de prijs.
Rond 18u00 wordt er een kleine maaltijd aangeboden in de vorm van broodjes, een koud buffet of een pizza.

Locatie

De training gaat door op de site van Roosenberg, Patotterijstraat 1 te 9250 Waasmunster, tenzij anders vermeld.
Er is parkeergelegenheid.

Subsidie informatie voor deze training

Erkenningsnummer Van Goubergen P&M : DV.O100454
Aantal opleidingsuren : 15 uren
Maximaal aan te vragen bedrag voor subsidie : 1.385 euro

Klik hier voor meer informatie over subsidies via KMO-portefeuille

Jan Hermans brengt de training zeer goed. Duidelijke opbouw en zeer open over zijn ervaringen en hoe ze er bij Toyota mee omgaan. De afwisseling tussen theorie en het uitwerken van een oefening, stap per stap, deed de tijd voorbij vliegen.Tom de SchepperTE Connectivity
Zeer duidelijk en to the point!! Zeer interessant.Jan Van KoetsemSavaco
Een uitstekende training op het gebied van 'practical problem solving'. Geen lange serie met dia's, maar een workshop met casuistiek die je analytisch vermogen goed op de proef stelt. We gebruiken de methode in de dagelijkse praktijk en merken het effect op de uitkomsten. Geen tijdelijke oplossingen, maar structurele verandering. 9/10, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Een aanrader!Dik VersteegMD, PhD
 

Waarmee kunnen wij u helpen?

© 2024 Lean Academy by Van Goubergen P&M