Lean is een business strategie om de operationele activiteiten binnen je bedrijf te organiseren en zelf te verbeteren op basis van principes die hun doeltreffendheid al geruime tijd hebben bewezen in grote internationale bedrijven. Deze gestructureerde manier van werken is ontstaan in de automobiel sector en echt uitgewerkt door Japanse ingenieurs die bij Toyota werkten. Daarom verwijzen we graag naar het Toyota Production System, die de basis van Lean vormt.
Na de tweede wereldoorlog werd de automobielindustrie gedomineerd door de Amerikaanse bedrijven Ford en General Motors. Zij waren immers ongeschonden uit de oorlog gekomen. Voor de andere fabrikanten en zeker voor Toyota ontstond er een noodzaak om te overleven. Deze vorm van onzekerheid en onevenwicht in de markt zorgde ervoor dat de Japanners zich moesten verdiepen in een methodiek die ervoor moest zorgen dat ze zich terug competitief konden opstellen op de wereldmarkt. Met succes.
Deze strategie is ondertussen een eigen leven beginnen leiden onder de noemer Lean. We spreken dus van een beproefde aanpak gebaseerd op principes die eigenlijk universeel zijn en die bijgevolg overgenomen kunnen worden en toepasbaar zijn in elke sector, soms mits een vertaalslag en de keuze van de juiste of aangepaste tools. Zowel in productie, kantoor- en dienstenomgeving en in de zorgsector. Want uiteindelijk is in al deze sectoren de klant het meest belangrijk. Nu meer dan ooit.
Ook vandaag is de concurrentie te snijden, op een wereldmarkt. Onze directe concurrenten kunnen zelfs aan de andere kant van de wereld zitten en toch zijn ze dichtbij en voelen we hun adem in onze nek.
We kunnen alleen competitief blijven als we ons toeleggen op het leveren van waarde naar klanten, tegen een aanvaardbare kost. En door o.a. productief te werken, een korte levertijd te garanderen en alle nutteloze handelingen te elimineren. Deze laatsten kosten ons alleen maar tijd en voegen geen waarde toe aan onze producten of diensten. Lean is de strategie die deze nutteloze handelingen kan detecteren en elimeneren.
Het voordeel van Lean is dat je deze strategie zelf in je eigen bedrijf uitrolt. Samen met de mensen die het dichtst bij de creatie van het product, het dossier of de patiënt staan. Lean werken kan je leren. Dat kunnen wij jullie leren. En doorgeven aan je medewerkers en collega’s. Wij reiken de juiste methodiek aan. Het is een manier van denken en werken. Het is een cultuur. Op een moderne manier. Slimmer werken in plaats van harder werken. Lean is het vertrekpunt bij uitstek om verbetertrajecten in de ganse organisatie te realiseren. Want we worden alleen maar competitiever door constant te verbeteren. Dat wordt onze insteek. Het doel is waarde te leveren aan de klant tegen de laagste kost, in de kortste doorlooptijd en met de beste kwaliteit.
Wij bieden een waaier aan opleidingen aan. Gaande van het volledige traject van Black Belt in Lean in 24 dagen, over de Green Belt in Lean van 8 dagen, langs de kortlopende opleidingen en een KMO-traject. Alle opleidingen staan uitgebreid beschreven onder trainingen.