Lean in kantoor- en dienstomgeving

 

Beschrijving

Waar Lean begonnen is als bedrijfsstrategie voor het verbeteren van operationele activiteiten binnen productieomgevingen, is de laatste decennia reeds bewezen dat deze werkwijze ook binnen kantoor- en dienstverlenende omgevingen opmerkelijke doorbraken kan realiseren. Als uitgangspunt nemen we de ‘waarde voor de klant’ en reflecteren dit doorheen de volledige waardestroom. Dit is de weg dat een dossier aflegt en passeert door allerlei processen beginnende bij de creatie op het moment van de vraag tot afhandeling van het dossier. Alles wat daarbij geen waarde heeft voor de klant dient geëlimineerd.

Voorbeelden zijn:

  • Het transport van data tussen verschillende departementen
  • Dossiers heen en weer brengen
  • Mensen die wachten in de wachtzaal
  • Inbox en outbox die overloopt
  • Slechte lay-out van het kantoor met de focus op ergonomie
  • Wachten op info
  • Herwerken van foute en onvolledige info (Failure Demand)
  • Wachten bij het kopieerapparaat
  • Overproductie in de vorm van teveel exemplaren afdrukken, teveel management rapporten, teveel cc in emails
  • Tijd verliezen aan routine taken
  • Teveel verschillende data bronnen
  • Controleren van het werk
  • Het niet gebruiken van het potentieel van werknemers om te verbeteren

De oorsprong van deze strategie is te vinden in de automobielsector, maar ondertussen is Lean met succes vertaald naar de administratieve en dienstverlenende omgevingen. De onderliggende principes zijn in essentie voor alle omgevingen dezelfde. Maar het is vooral de invulling en de manier van werken die verschillend zijn. Ook in kantooromgevingen zijn er operationele activiteiten, processen en waardestromen. En uiteraard is ook hier elk proces vatbaar voor verbetering.

De verbeteringen zijn zichtbaar op het gebied van
  • Doorlooptijd van dossiers die gevoelig korter worden
  • Verhoging van kwaliteit en betrouwbaarheid van de dossiers
  • Snellere dienstverlening door efficiënte werkprocessen
  • Betere klantgerichtheid en daardoor hogere waardering van de klant
  • Vermindering van verspilling en niet toegevoegde waarde activiteiten, omdat er minder fouten gebeuren en het werk voor de eerste keer helemaal goed verloopt
  • Rustiger werksfeer en betere verantwoordelijkheidszin van de medewerkers
  • Verlaging van aantal werkuren per dossier
  • Versterking van de professionaliteit en kwaliteit van de dienstverlening

Het doel van Lean in kantoor en dienstomgevingen is om maximaal aan de klantenverwachtingen te voldoen, op de kortst mogelijke doorlooptijd en met een minimum aan middelen en kosten. Lean zorgt er voor dat je competitiever, productiever en kwalitatiever werk kan leveren aan dezelfde of zelfs verlaagde kost. Lean is een strategie of manier van werken die gebruik maakt van een aantal hulpmiddelen en gestructureerde tools, maar de essentie zit hem in de manier van denken. Slimmer werken ipv harder werken.

Eén van de hulpmiddelen om een kortere doorlooptijd te realiseren is het elimineren van verspilling. Dit zijn alle handelingen en processtappen die geen waarde toevoegen voor de klant. Om deze activiteiten te kunnen zien, is het belangrijk om ze te kennen en te kunnen detecteren. Vaak zijn ze te vinden in al het extra werk wat nodig is om niet goed ontworpen processen recht te trekken en toch nog de klant te bedienen (dit wordt ‘Failure Demand’ genoemd). Vele medewerkers beschouwen dit als een ‘normale’ werklast en zien dit niet als verspilling. Een groot deel van deze handelingen zijn wel pure verspilling en kunnen dus ook resoluut geëlimineerd worden. Een ander deel is noodzakelijk om de organisatie te laten draaien, maar ook daar zijn verbeteringen mogelijk. In productieomgevingen zijn verspillingen vaak goed zichtbaar en aanwijsbaar. Dat is niet zo in kantoren. Hier is verspilling moeilijker detecteerbaar. Ze zijn vaak verscholen in gewoontes en ingebakken systemen. Dat heeft onder andere te maken met het elektronisch maken van alle informatie, dossiers en de “clean desk policy”. Toch zijn er technieken om deze ‘verborgen verspillingen’ te leren zien. Daarenboven werken de meeste medewerkers niet repetitief aan één enkele activiteit in één waardestroom. Ze hebben een veelheid aan taken in meerdere waardestromen. Ze zijn wat men in Lean ‘shared resources’ noemt. Dit maakt het creëren van flow in de verschillende waardestromen uitdagender, maar niet ondoenbaar.

Lean heeft nog andere voordelen.
Voor de werknemers is het aangenamer en motiverender om in een gestructureerde organisatie te werken, waar er oog is voor het vermijden van onnodig werk en zeker ook voor dubbel werk. Deze manier van werken moedigt de medewerkers aan om zelf actief betrokken te zijn in hun dagelijkse bezigheden en verder hun activiteiten te verbeteren.

Deze 3-daagse training geeft een overzicht over de basis Lean principes, de vertaalslag en de implementatie hiervan in kantoor- en dienstenomgevingen. We bespreken tevens de typische uitdagingen in dit soort omgevingen. We gaan dieper in op Business Process Value Stream Mapping (BPVSM). Dit is één van de sleuteltechnieken om de waardestroom van de producten of dossiers te bepalen en structureel te verbeteren. Hieruit kan ook afgeleid worden waar zich de verspillingen bevinden. Deze techniek gaat veel verder dan de traditionele Business Process Mapping of Reengineering benaderingen. Immers, BPVSM focust niet enkel op verspilling, maar op het creëren van flow in het design van de toekomstige waardestroom. Niet op basis van brainstorming, maar op basis van een denkproces dat bestaat uit 8 stappen die de lean design regels voor flow omvatten. Dit doen we met behulp van de theorie, maar ook aan de hand van vele praktische eigen voorbeelden die we kunnen putten uit onze jarenlange ervaring en coaching in diverse dienst- en kantooromgevingen, alsook uit de zorgsector.

De derde dag staat helemaal in het teken van een transactioneel simulatie spel, waar de typische uitdagingen in dit soort omgevingen (meerdere waardestromen, shared resources, verstoringen, failure demand,…..) aan bod komen. De deelnemers bestuderen en analyseren zelf in groep, op basis van de BPVSM techniek, de huidige waardestromen en zoeken mogelijkheden voor doorbraken aan de hand van het aangeleerde 8-stappenplan. Zo ontstaat een nieuwe Future State met sterk verbeterde doorstroming. Het spel zal daarna opnieuw gespeeld worden zodat de gebruikte lean principes ter verbetering ook visueel duidelijk worden, alsook het sterk verbeterde resultaat. Deze praktische leerervaring helpt om de theorie nog dieper te verankeren en alle mogelijke hindernissen te bestuderen. Het is een enorme leidraad om Lean in de eigen organisatie te implementeren.

Taal van de training

Nederlands, handouts in het Engels.

Overzicht kalender

Dag 1
  • Introductie en oorsprong van Lean
  • Wat is Lean en wat is Lean niet ? Wat zijn de typische valkuilen?
  • Basis Lean Principes
  • Overzicht van de Lean hulpmiddelen en technieken
  • Bespreking van de typische uitdagingen van implementatie van Lean in een kantooromgeving
  • Belangrijke begrippen:
    • Waarde versus verspilling in kantoren en dienstverlening
    • Waardestroom
    • Waardestroom gericht denken
    • De pijlers van TPS: Toyota Production System
      • Just-in-Time
      • Mensen en de continue verbetercultuur
      • Jidoka
      • Operationele Stabiliteit
    • Belang van Standaard Werk en visueel management in kantooromgevingen
Dag 2
  • Verbetering van de doorstroming is één van de kernprincipes in Lean
  • Business Process Value Stream Mapping (BPVSM) als belangrijk instrument om flow te ontwerpen in waardestromen. Doel is hierbij het opstellen van een implementatieplan op basis van relevante Kaizen/ verbeteringsinitiatieven, waardoor de toekomstige waardestroom sterk verbeterd wordt: verlaging van de doorlooptijd, snellere reactietijd, minder fouten, minder verspilling en lagere kosten Verbeteringen niet door middel van brainstorming, de meest voorkomende valkuil in elke kantooromgeving, wel gebaseerd op een 8-stappenplan van lean design principes: een aanpak die gericht verbeteringen en objectieven kan behalen.
Dag 3
  • Transactioneel simulatie spel waarbij de deelnemers de implementatie van de Lean principes in een transactionele/kantoor omgeving kunnen ervaren
  • Dit eigen ontworpen simulatie spel laat diverse uitdagingen, moeilijkheden en verstoringen zien in een complexe kantooromgeving

Voordelen training

Dankzij een brede kennis van Lean Principes, de basis Lean Tools en de typische uitdagingen in kantooromgeving ben je in staat om de implementatie in je eigen organisatie te starten. Met behulp van het krachtige 8-stappenplan als instrument in de waardestroom kan je verrassende doorbraak verbeteringen realiseren.

  • Je krijgt inzicht in Lean technieken die kantoor gebonden zijn en je ontwikkelt de Lean vaardigheden
  • Je leert problemen in de eigen organisatie te detecteren, analyseren en verbeteren
  • Je kan de Lean Tools en technieken gebruiken ter verbetering van de activiteiten binnen de eigen waardestroom
  • Je leert hoe je een correcte waardestroom kan maken in kantooromgevingen en de typische diverse valkuilen kan vermijden
  • Je kan jezelf nu bezig houden met een dagelijkse verbetercultuur en de interne begeleiding van succesvolle verbeterinitiatieven in uw eigen afdeling.

Onze ervaren trainers komen allen uit het bedrijfsleven en hebben ruime LEAN praktijkervaring en werken met in-depth en real life voorbeelden en oefeningen.
Dit is ook meteen de kracht van onze trainingen. Theorie vanuit academische en praktijk ervaring en inzicht dmv case studies met een hoge moeilijkheidsgraad om de praktijk echt te kunnen toetsen.

Aanverwante trainingen

Certificaat

  • Certificaat van deelname en aanwezigheid

Doelgroep Kantoren / Service

  • Departementsverantwoordelijken
  • Office managers
  • Midden en senior management
  • Zelfstandigen
  • Vrije beroepen
  • Idereen die zich wil verdiepen in het verbeteren van de administratieve stroom

Vooropleiding

Deze training kan zonder specifieke vooropleiding gevolgd worden.

Trainers voor deze training

Praktische informatie

De training gaat telkens door van 13u30 tot 20u30, tenzij anders vermeld.

Eerstkomende data

Momenteel is er geen open opleiding gepland.

Prijs

De totale prijs bedraagt 1.595 euro exclusief BTW, inclusief alle kosten van cursussen, snack, warme en koude dranken

Korting: de tweede persoon uit hetzelfde bedrijf die zich inschrijft voor dezelfde training, krijgt een korting van 5%. De derde 10% en volgende personen krijgen een korting van 15% op het inschrijvingsgeld.

Klik hier voor meer informatie over subsidies via KMO-portefeuille

Dranken en maaltijd

Koude en warme dranken zijn inbegrepen in de prijs.
Rond 16u45 wordt er een kleine maaltijd aangeboden.

Locatie

De trainingen gaan door op de site van Roosenberg, Patotterijstraat 1 te 9250 Waasmunster, tenzij anders vermeld.
Er is parkeergelegenheid.

Subsidie informatie voor deze training

Erkenningsnummer Van Goubergen P&M : DV.O100454
Aantal opleidingsuren : 18 uren
Maximaal aan te vragen bedrag voor subsidie : 1.595 euro

Klik hier voor meer informatie over subsidies via KMO-portefeuille

 

Waarmee kunnen wij u helpen?

© 2024 Lean Academy by Van Goubergen P&M