Lean Champion

 

Beschrijving training Lean Champion

De training Lean Champion is de ideale training voor de manager die Lean als strategie binnen de organisatie wil uitrollen. Lean Champion is een 12-daagse training en bestaat uit 2 modules. De eerste module is eigenlijk onze Green Belt in Lean module (8 dagen), waarin we Lean als strategie, de principes waarop deze gebaseerd is alsook een selectie van Lean verbetertools aanleren en in de diepte bestuderen.. Veel aandacht wordt daarbij besteed aan de belangrijkheid en de aanpak voor het analyseren van bestaande en ontwerpen van verbeterde waardestromen. Door het elimineren van wat geen waarde toevoegt, wordt een betere flow bekomen met lagere kosten, betere kwaliteit en kortere doorlooptijden tot gevolg. Naast Value Stream Mapping (VSM) in productie en office/service omgevingen, komen o.a. 5S, Kaizen, Problem Solving, Jidoka, TPM, Pull/Kanban en SMED aan bod. Enkele van deze sessies worden verzorgd door gastdocenten van o.a. Toyota. De tweede module (4 dagen) behandelt het creëren van de Lean organisatie. . Hierin wordt aandacht besteed aan lean managementstechnieken, alsook de culturele en veranderingsaspecten. Je leert wat deze verbetercultuur kan betekenen binnen het dagelijks werk in jouw organisatie, zowel op de werkvloer, in de kantoren en in de zorgcentra. De verschillende technieken en aanpakken worden in de diepte aangeleerd door middel van praktijkgerichte theorie en verduidelijkt door actieve oefeningen en cases. Een greep uit de onderwerpen: Lean en Change Management, operationeel Daily Management en Standaard werk voor Leiders, Human Resources Development ter ondersteuning van Lean, Lean en kostprijsberekening en accounting (Value Stream Costing). In deze module delen gastsprekers van o.a. Toyota, Mars Food, Johnson&Johnson (Jansen Pharmaceutica) hun kennis en praktijkervaring.

Vandaag de dag is elke organisatie op zijn manier wel bezig om de kosten te drukken, de productiviteit te verbeteren en de klanten sneller te beleveren. Maar kan het personeel wel volgen, krijgen ze voldoende inzicht in het waarom, krijgen zij voldoende ondersteuning om de druk van bovenaf te dragen, worden zij gestimuleerd om actief mee te denken en te verbeteren en worden zij betrokken bij de overhaaste beslissingen om weer een brandje te blussen ? Als je hierbij je bedenkingen hebt, dan is Lean als business strategie zeker een concrete en doeltreffende keuze om alle bovenstaande veranderingen op een weloverwogen en succesvolle manier door te voeren met een gegarandeerd succes. De sleutel tot dit succes is de welwillendheid van iedereen in de organisatie om constant verbeteringen aan te brengen en iedereen haar of zijn verantwoordelijkheid te geven om die veranderingen te kunnen realiseren…Dit menselijke aspect wordt meer en meer de focus. Lean streeft naar perfectie door het continue verbeteren van de doorstroming (Flow) van de activiteiten en processen. Dit doen we door de overbodige activiteiten, dus de activiteiten die geen waarde toevoegen aan het product of de dienst in de ogen van de klant, te elimineren.

Deze 14 daagse training is de meest diepgaande, gecertificeerde LEAN Champion opleiding in België en Nederland. Sinds 1993 doceren wij LEAN als Businesssstrategie die toepasbaar is in elk gebied (productie, kantoor, dienstensector, gezondheidszorg). Basisinzicht in Lean principes o.a. Value Stream Mapping, Standard Work, Kaizen, Problem Solving, Jidoka, SMED, Pull/Kanban, Hoshin Kanri, Change Management, aangevuld met tools voor een Lean cultuur om als manager een Lean implementatie te kunnen ondersteunen.

Onze trainers hebben ruime LEAN/TPS praktijkervaring en werken met in-depth en real life cases en voorbeelden.

Taal van de training

Nederlands of Engels, handouts in het Engels.

Overzicht kalender

Module 1 – Introductie Lean en basistechnieken

Dag 1
  • Wat is Lean? Van waar komt Lean?
  • Basisprincipes en een LEGO simulatie oefening
  • Lean als business strategie voor het slimmer organiseren van activiteiten: de ‘harde’ en de ‘zachte’ kant
  • Lean in 4 kernthema’s:
    • Waarde vs. Verspilling
    • Flow in Waardestromen
    • Visueel Management
    • Streven naar perfectie: Kaizen Cultuur en Lean Leadership
  • Overzicht van de belangrijkste pijlers van Lean en de basis tools voor de invoering van Lean in uw organisatie op basis van het Toyota Production System (TPS)
Dag 2 en 3
  • Basistraining Value Stream Mapping (VSM) : het in kaart brengen van de waardestroom in productie-omgevingen van grondstof tot afgewerkt product om een verbeterde toekomstige toestand te ontwerpen en het juiste actieplan te bepalen met de relevante Kaizen/procesverbeteringen.
  • Hoe een doorbraakverbetering realiseren door een waardestroomdesign op basis van acht Lean designprincipes in plaats van brainstorming.
Dag 4
  • Het doeltreffend analyseren en aanpakken van problemen op basis van TBP (Toyota Business Practice). Het 8 stappenplan op basis van PDCA, A3 en 5x Waarom wordt aangeleerd op de manier waarop Toyota zijn medewerkers traint door een Master Trainer van Toyota. Dit wordt ingeoefend met een case studie, waarbij ook de nodige aandacht wordt besteed aan de valkuilen.
Dag 5
  • Operationele stabiliteit of hoe verbeteren van de betrouwbaarheid van uw technische uitrusting met TPM
    • OEE: Overall Equipment Effectiveness
  • De Jidoka pijler
    • Kwaliteit vanuit het Lean perspectief
    • Poka Yoke: methode om processen te ontwerpen zodat menselijke fouten vermeden of gedetecteerd worden.
    • Andon: visueel signaleringssysteem dat medewerkers tijdig alert maakt op afwijkende situaties binnen een proces. Zo kunnen problemen aangepakt worden wanneer ze nog klein zijn.
    • Autonomation – het scheiden van mens en machine. Processen die zelf stoppen bij problemen zodat de medewerker zich kan toeleggen op het leveren/creëren van waarde.
    • Visueel management waarbij we alle verstoringen en verspillingen zichtbaar maken in de ‘flow’
Dag 6
  • Operationele stabiliteit als fundament: standaard werk en 5S of het ontwerpen van effectieve, visuele standaarden en implementatie voor werkplek organisatie en processen. Dit heeft een vermindering van verspilling tot gevolg (minder zoeken, kwaliteitsproblemen,…) en levert ook een basis voor consistente waardestroomperformantie en betere veiligheid. Standaarden als het beginpunt voor Kaizen
  • Kanban / Pull systemen : wat zijn ‘pull’ systemen ? Overzicht van de verschillende implementatievormen. Pull / Kanban als strategie om waardestromen te verbeteren. Dit systeem voor materiaal- en informatieflow is een methode om voorraden (en dus doorlooptijden) te beheersen.
Dag 7
  • Het vertalen van de TPS aanpak in niet-productie-omgevingen (administratie, dienstverlening, zorg en ondersteunende processen). Wat zijn de verschillen? Wat zijn de uitdagingen?
  • Business Process Value Stream Mapping (BPVSM): Mapping service en transactionele processen en het ontwikkelen van een implementatieplan voor waardestroomdoorbraken in kantoren, dienstverlenende en administratieve omgevingen, gebaseerd op een 8-stappen plan.
Dag 8
  • Business Process Value Stream Mapping – deel 2
  • Reductie van omsteltijden met SMED (Single Minute Exchange of Dies). Flexibiliteit is essentieel in Lean. Korte omsteltijden geven rechtstreeks aanleiding tot kostenreductie, voorraadverlaging en flexibiliteitsverhoging en dit zonder grote investeringen en zijn daarom een must ! De sterkte van de SMED methode zit hem in het proces waarmee de omsteltijden worden geanalyseerd en uiteindelijk gereduceerd. Onze beproefde aanpak, toegepast in meer dan 150 SMED verbeterinitiatieven wordt in deze sessie aangeleerd.

Module 4 – Ontwerp van een Lean organisatie

Dag 9
  • Human Resources Development (HRD) @ Toyota: op welke manier stuurt en ondersteunt HR de implementatie van Lean. Deze sessie wordt verzorgd door een voormalige trainer en ook HRD manager van Toyota Motor Europe.
  • Lean en Change Management. Hoe de verandering opzetten en begeleiden. De gastdocent heeft jarenlange ervaring met Lean en verbeteringen in een administratieve/dienstverlenende omgeving.
Dag 10-11
  • Accounting for Lean/Value Stream Costing: traditionele kostprijsberekenings- en boekhoudsystemen laten de verbetering van Flow niet zien. Er wordt vaak zelf een negatieve impact vastgesteld op de berekende winst in de resultatenrekening : overproductie (de slechtste vorm van verspilling) wordt op deze manier gestimuleerd ! In deze sessie laten we zien dat dit (korte termijn) negatief effect veroorzaakt wordt door de manier van berekenen. Daarenboven reiken we een alternatieve management accounting techniek aan om waardestroomgedreven kostmodellen te maken op basis van Throughput Accounting. Deze aanpak laat de impact van flowverbetering duidelijk zien in financiële termen. Deze kostmodellen kunnen gebruikt worden voor het financieel kwantificeren van de future state t.o.v. current state waardestroom, maar ook voor het ondersteunen van investeringsbeslissingen, portfoliomanagement,…. aangezien de waardestroomimpact van deze beslissingen financieel inzichtelijk wordt gemaakt.
  • Case study 1: waardestroom kostmodel op plant niveau, met vergelijking current-future state, financiele waardestroomimpact van een investeringsbeslissing en de introductie van een nieuw product.
  • Case Study 2: End-to End kostenmodel op supply chain niveau. Verschillende future state scenario’s m.b.t. transportmodes, locatie van suppliers en conversiekost (waardestroomcompressie) worden financieel geanalyseerd.
Dag 12
  • Lean Operating Systems - Daily Management: geïllustreerd met een praktijkvoorbeeld bij Mars Food Europe, gebracht door de Lean manager van Mars Olen (B).
  • Lean Cultuur @ Johnson&Johnson: Hoe een lean cultuuromslag bekomen door een doordachte aanpak en communicatie. Onze gastdocent is de GM Manufacturing van J&J Pharma (Janssen) in België.

Voordelen training

  • Naast een gedegen basiskennis van Lean als strategie, de achterliggende principes en een selectie lean basistools (die de cursist in staat stellen zelf een Kaizen proceverbeterinitatief te leiden of ondersteunen), kan de cursist/manager deze ook plaatsen in het grotere geheel van een implementatie van Lean, waarbij het organisatorische en cultuuraspect cruciaal is. Zo kan hij/zij de juiste vragen stellen aan diegenen de implementatie aansturen, begeleiden en praktisch uitvoeren. Je krijgt inzicht in Lean technieken en je ontwikkelt de Lean vaardigheden
  • Je leert problemen in de eigen organisatie te detecteren, analyseren en verbeteren
  • Je kan de Lean Tools en technieken gebruiken ter verbetering van de activiteiten
  • Je begrijpt het belang van waardestroom-denken en hoe dat in de praktijk gebeurt en kan ondersteund worden
  • Verschillende basistechnieken zoals 5S, Standaard werk, Kaizen, Jidoka – Visueel Management, Kanban en SMED worden uitgediept en in perspectief geplaatst t.o.v. de achterliggende lean principes.
  • Je kan je nu bezig houden met een dagelijkse verbetercultuur en de interne begeleiding van succesvolle verbeterinitiatieven in jouw eigen afdeling.
  • De klanttevredenheid gaat verbeteren
  • De doorlooptijden zullen enorm verlagen

De mix van deelnemers uit zowel de profit als de non-profit sector, alsook uit productie, dienstensector en zorgsector geven een extra dimensie aan de training. Zo ontstaan er erg interessante kruisbestuivingen die de deelnemers vaak een andere kijk op de zaken geeft.

Onze ervaren trainers komen allen uit het bedrijfsleven en hebben ruime LEAN praktijkervaring en werken met in-depth en real life voorbeelden en oefeningen.
Dit is ook meteen de kracht van onze trainingen. Theorie vanuit academische en praktijk ervaring en inzicht dmv case studies met een hoge moeilijkheidsgraad om de praktijk echt te kunnen toetsen.

Aanverwante trainingen

Certificaat Lean Champion

  • Het volgen van de module Green Belt in Lean en de module over verandermanagement
  • Het succesvol slagen van het theoretisch examen Green Belt in Lean
  • Het afronden van een praktische case studie m.b.t. de strategische implementatie van Lean in een afdeling of bedrijf.

Doelgroep Productie

  • Productiemanagers
  • Functionele managers
  • Quality Managers
  • Supply Chain en Logistic managers
  • Teamverantwoordelijken
  • Supervisors
  • Ingenieurs
  • Projectleiders van verbeterprojectenv
  • Werknemers die zich in Lean willen verdiepen om in een verbeterteam te kunnen deelnemen
  • Iedereen die interesse heeft in analyse en verbeteringen nastreeft in operationele productie omgevingen

Doelgroep Kantoren / service

  • Departementsverantwoordelijken
  • Office managers
  • Midden en senior management
  • Zelfstandigen
  • Vrije beroepen
  • Iedereen die zich wil verdiepen in het verbeteren van de administratieve stroom

Doelgroep Zorgsector

  • Functionele managers
  • Quality managers
  • Afdelingsverantwoordelijken
  • Midden en senior management
  • Preventieverantwoordelijken
  • Iedereen die verbeteringen wil aanbrengen ten gunste van de patiënt

Vooropleiding

Deze training kan zonder specifieke vooropleiding gevolgd worden.

Trainers voor deze training Lean Champion

Praktische informatie

Data

De training gaat telkens door van 13u30 tot 20u30.

Module Green Belt in Lean

  • maandag 6 september 2021
  • dinsdag 7 september 2021
  • woensdag 8 september 2021
  • maandag 20 september 2021
  • dinsdag 21 september 2021
  • maandag 4 oktober 2021
  • dinsdag 5 oktober 2021
  • woensdag 6 oktober 2021
  • Examen Green Belt in Lean: maandag 18 oktober 2021

Module 4 – Ontwerp van een Lean organisatie

  • maandag 10 januari 2022
  • dinsdag 11 januari 2022
  • maandag 24 januari 2022
  • maandag 25 januari 2022
Schrijf in voor editie 2021

Prijs

De totale prijs bedraagt 4.685 euro exclusief BTW en inclusief cursushandouts, kleine maaltijd, warme en koude dranken

Korting: de tweede persoon uit hetzelfde bedrijf die zich inschrijft voor dezelfde training, krijgt een korting van 5%. De derde 10% en volgende personen krijgen een korting van 15% op het inschrijvingsgeld.

Klik hier voor meer informatie over subsidies via KMO-portefeuille

Uitbreiding van Green Belt naar Lean Champion

Heb je reeds een Green Belt in Lean opleiding gevolgd bij ons en wil je je nog meer verdiepen in het verandermanagement? Dan is de uitbreiding naar Lean Champion de juiste keuze.
De prijs hiervoor bedraagt: 1.785 euro exclusief BTW.

Als u al eerder of elders een training Lean Champion gevolgd heeft en u wil hiervoor een certicaat te behalen, dan kan u ook apart deelnemen aan onze examens.
Neem gerust contact op met Dirk voor meer informatie over de prijzen en voorwaarden.

Dranken en maaltijd

Koude en warme dranken zijn inbegrepen in de prijs.
Rond 16u30 wordt er een kleine maaltijd aangeboden.

Locatie

Alle trainingsdagen zullen deze editie doorgaan in  Roosenberg, Patotterijstraat 1 te 9250 Waasmunster. Deze dagtrainingen starten steeds om 13u30 en sluiten ten laatste af om 20u30 en zijn niet residentieel.

We starten met een driedaagse training in Hotel Aazaert in Blankenberge. We verwelkomen jullie met koffie en een koffiekoek in Hotel Aazaert op maandag vanaf 8u30. De training zelf vangt aan om 9u30 en het einde van deze driedaagse is voorzien op woensdag omstreeks 16u30. Alles wordt hiervoor door ons geregeld. Enkel indien jullie een extra overnachting wensen op zondagavond, dienen jullie die zelf te organiseren en deze is dan voor eigen rekening.
Alle info daarover kan je vinden bij FAQ.
De verdere trainingsdagen zullen deze editie doorgaan in Roosenberg, Patotterijstraat 1 te 9250 Waasmunster. Deze dagtrainingen starten steeds om 13u30 en sluiten ten laatste af om 20u30 en zijn niet residentieel.

Subsidie informatie voor deze training

Erkenningsnummer Van Goubergen P&M : DV.O100454
Aantal opleidingsuren : 72 uren of 24 uren indien reeds Green Belt.
Maximaal aan te vragen bedrag voor subsidie : 4.425 euro of 1.785 euro indien reeds Green Belt.

Klik hier voor meer informatie over subsidies via KMO-portefeuille

 

training opleiding lean KMO
training opleiding lean KMO
 

Waarmee kunnen wij u helpen?

© 2024 Lean Academy by Van Goubergen P&M