In een Lean omgeving wordt het oplossen van problemen beschouwd als dagelijkse praktijk. Van zodra er een verschil is tussen de huidige situatie en de ideale situatie wordt dit als opportuniteit beschouwd om het “probleem” op te lossen. Hierbij ligt de focus dan ook niet op het vinden van wie het probleem heeft veroorzaakt, maar wel op het vinden van de echte oorzaak met als doel een structurele oplossing vinden voor het probleem. Pas als de echte oorzaak naar boven komt, is er ruimte voor verbetering. Dan pas kan de klant beter bediend worden en de objectieven van de onderneming worden gerealiseerd.
Deze Problem Solving methode is de basis voor Kaizen want Kaizen betekent continu verbeteren. Kaizen gaat uit van het stap voor stap verbeteren van een product, dienst of handeling en is een dagelijkse aanpak voor productiviteitsverbetering beginnend vanaf de werkvloer. Het uitgangspunt van continue verbeteren is dus het detecteren van het verschil tussen de huidige situatie en de ideale situatie overal in de werkomgeving. De werknemers worden via deze techniek nauw in het proces betrokken en vinden de motivatie om concreet bij te dragen tot betere resultaten. Zo wordt continu verbeteren een bedrijfscultuur van de gehele organisatie.
Problem Solving gaat over het verbeteren van processen en handelingen en daarbij alles elimineren wat geen toegevoegde waarde levert voor de klant. Want verspilling heet muda en muda dient geëlimineerd.
Continue verbeteren zou moeten ingebakken zijn bij alle medewerkers en leidinggevenden, elk op hun eigen manier en in hun eigen context, zowel in de profit- als in de non profit sector.
Leidinggevenden in een Lean-organisatie spenderen meer dan de helft van hun tijd op de werkvloer (Gemba) en coachen continu op die manier hun medewerkers. Zij zijn de mentors die de medewerkers zelf naar oplossingen laten zoeken voor werkplaats- en procesverbetering, zowel economisch, kwalitatief als ergonomisch. De Problem Solving techniek is dan nodig om problemen op te vangen en op te lossen op het juiste niveau en door de juiste mensen van de organisatie.
In deze training / workshop leer je hoe je een structureel probleem kunt aanpakken. We belichten in de diepte het fameuze 8-stappen plan van TBP (Toyota Business Practice). Daarin verkennen we de benadering en de methoden die Toyota gebruikt inzake Problem Solving. Het 8-stappen plan is dan ook de basis van het Kaizen-denken in Lean. Kaizen is een dagelijkse activiteit met een doel dat verder gaat dan verbetering. Het is ook een proces dat, wanneer correct uitgevoerd, de werkplaats menselijker maakt: het vermindert hard werk (zowel mentaal als fysiek) en het leert mensen de verspillingen in een proces zelf te zien en weg te halen.
Via de 4 stappen van PDCA - Plan Do Check Act – analyseren we het probleem op een gestructureerde manier en zoeken er de aard en de echte oorzaak van. Daarna worden de geschikte verbetermogelijkheden of tegenmaatregelen getest om later definitief te implementeren.
De A3 analyse- en rapporteringsmethode zal ons de nodige tools bezorgen om consensus te bereiken en om de PDCA cyclus succesvol af te ronden. Het is daarom een instrument voor continu verbeteren, dit zowel in de profit- als in de non-profitsector.
Je leert de basis van het 8-stappenplan gecombineerd binnen de PDCA en de waarde van A3 uit eerste hand van een Master Trainer van Toyota Motor Europe. Hij linkt vanuit zijn functie de theorie en de praktijk als geen ander aan elkaar.
Nederlands, handouts in het Engels.
Na deze training ben je in staat om op een efficiënte en doeltreffende manier de 8 stappen te doorlopen om een probleem gestructureerd aan te pakken in je eigen werksituatie.
Je leert problemen te beschouwen als opportuniteiten. Het aanpakken ervan wordt deel van je dagelijkse activiteit.
De medewerkers staan centraal in deze methode en zij zijn erg waardevol in het succesvol aanpakken van werkgerelateerde problemen.
Onze ervaren trainers komen allen uit het bedrijfsleven en hebben ruime LEAN praktijkervaring en werken met in-depth en real life voorbeelden en oefeningen.
Dit is ook meteen de kracht van onze trainingen. Theorie vanuit academische en praktijk ervaring en inzicht dmv case studies met een hoge moeilijkheidsgraad om de praktijk echt te kunnen toetsen.
Deze training kan zonder specifieke vooropleiding gevolgd worden.
Momenteel is er geen open opleiding gepland.
van 18u30 tot en met 21u45.
De totale prijs bedraagt 1.385 euro exclusief BTW, inclusief alle kosten van cursussen, snack, warme en koude dranken
Korting: de tweede persoon uit hetzelfde bedrijf die zich inschrijft voor dezelfde training, krijgt een korting van 10 %. De derde en volgende personen krijgen een korting van 20 % op het inschrijvingsgeld.
Klik hier voor meer informatie over subsidies via KMO-portefeuille
Koude en warme dranken zijn inbegrepen in de prijs.
Rond 18u00 wordt er een kleine maaltijd aangeboden in de vorm van broodjes, een koud buffet of een pizza.
De training gaat door op de site van Roosenberg, Patotterijstraat 1 te 9250 Waasmunster, tenzij anders vermeld.
Er is parkeergelegenheid.
Erkenningsnummer Van Goubergen P&M : DV.O100454
Aantal opleidingsuren : 15 uren
Maximaal aan te vragen bedrag voor subsidie : 1.385 euro